
Naša iniciatíva ako jedna z prvých získala informácie o tom, že v medzirezortnom pripomienkovom konaní sa nachádza materiál, ktorý mal paušalizovať cenu cestovných lístkov na tatranskej električke v Tatrách na 4 eurá. Bez ohľadu na to, či budete cestovať zo Starého Smokovca do Nového Smokovca alebo z Popradu na Štrbské Pleso, vždy zaplatíte v električke 4 eurá, 5 eur, ak si kúpite lístok v kase. Aj preto si je potrebné položiť otázku na tému zvyšovania cien v električkách – aká je pravda? Sľúbili sme, že zverejníme informácie a dôkazy, ktoré sa nám podarilo za relatívne krátky čas zozbierať a zverejňujeme ich preto v tomto obsiahlejšom článku.
Drakonické ceny sú realitou, čo s tým ďalej?
To sme samozrejme nemohli nechať tak a preto sme ešte dňa 22.04.2025 požiadali primátora, VÚC, železnice aj Ministerstvo dopravy o pracovné rokovanie. Z dôvodu transparentnosti zverejňujeme náš list aj tu.
Výzva na rokovanie zo dňa 22.04.2025
V nedeľu večer, 27.04.2025, nám pán primátor zatelefonoval, že sa mení formát rokovania a že ministerstvo a železnice požiadali o zmenu formátu na online rokovanie nakoľko sa údajne vyjadrili, že: „sa im nechce cestovať kvôli hodine rokovania do Tatier„. S týmto formátom sme súhlasili.
Aké však nastalo zdesenie na nasledujúci deň, keď nám pred 13.00 hod. Jozef Štefaňák zavolal, že mesto má technické problémy a že sa „ozve“. Už sa viac neozval. Z rokovania, ktoré sme preukázateľne iniciovali my, nás vyložene „vypoklonkoval“ výhovorkami o technických problémoch. A po nemenovanom poslancovi nám nechal odkázať, že „nepoznáme celé pozadie„. Že by za tým stálo politikárčenie?
Samozrejme prvotný šok a zdesenie vyústilo v to, že sme podali tlačové vyhlásenie a iniciovali petíciu. Naše tlačové vyhlásenie je dostupné tu:
Minister Ráž: Návrh na zdražovanie vyšiel od domácich
Začali sme preto pátrať po tom, kto skutočne stál za takýmto návrhom riešenia a odpoveď vás možno prekvapí. Išlo údajne o nás občanov – o vedenie mesta Vysoké Tatry, zastúpené priamo pánom primátorom Jozefom Štefaňákom. Práve naňho sa Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky intenzívne odvoláva. Nám sa podarilo získať nahrávku autentického vyjadrenia ministra dopravy Jozefa Ráža ml. pre médiá zo dňa 27.04.2025, kedy priamo potvrdzuje primátorovu kľúčovú rolu pri zvyšovaní cestovného. Nahrávku zverejňujeme so súhlasom autora nahrávky. Zdôrazňujeme, že išlo o oficiálny mediálny výstup ministra dopravy.
Jozef Ráž, Minister Dopravy Slovenskej republiky (vyjadrenie z 27.04.2025): Tak to by som povedal, že v prvom rade ten návrh vyšiel od miestnych. To znamená, že zase máme, by som povedal, rozpor medzi možno rôznymi skupinami obyvateľov. Na úvod by som chcel povedať, že pre miestnych, ktorí majú tzv. režimky alebo mesačné lístky, sa zvyšuje mesačný lístok z 10 na 12 eur. To znamená, že ideme o 2 eurá hore. To sa bavíme o tých miestnych. A za tých 2 eurá navyše dávame 8 vlakových spojov navyše. To znamená, že počas sezóny bude chodiť o 8 vlakov viac. Viete, ja tam mám veľa priateľov v Tatrách a takisto keď sme hovorili s primátorom Vysokých Tatier, síce ja len sprostredkovane, ale poviem naši štátni tajomníci, tak všetci uvádzali, že problém je, že v sezóne sú tieto vlaky, táto TEŽ tzv. je extrémne vyťažená. Často tí miestni tam majú takú tlačenicu, či v lete, či v zime, keď je tá sezóna, že veľmi ťažko sa týmito vlakmi cestuje.
(Zdroj: Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky, 27.04.2025)
Je teda zrejmé, že samotný minister dopravy priznáva, že práve primátor Vysokých Tatier bol jeden z iniciátorov celej akcie a dokonca ho v tejto veci priamo označuje.
Železnice situáciu zneužili
Môžeme pripustiť fakt, že to pán primátor Štefaňák možno myslel dobre, ale bohužiaľ to dopadlo katastroficky, pretože nevyjednal pre obyvateľov mesta Vysoké Tatry prakticky nič a železnice spolu so susednými obcami z toho budú iba ťažiť. Osem spojov v sezóne nepomôže, pretože ich kapacita nebude stačiť. Riešením by mohlo byť napríklad zdvojkoľajnenie železničnej trate alebo pridanie tzv. stretávacích bodov. Ako bonus, nastane dopravný kolaps v meste.
Je samozrejmé, že železnice tohto neprezieravého postupu využili a prišli s absurdným návrhom, ktorý sa im zrejme vymkol spod kontroly. Prvotný impulz však vyšiel podľa všektého práve od nášho pána primátora.
Samozrejme, ak by nebolo našej iniciatívy, žiadne rokovanie by ani nebolo a preto nás radšej oklamal a povedal, že sú na strane mesta „technické problémy“. Po začatí rokovania nezdvíhal telefón, ani nereagoval nijako na SMS správy. Po skončení rokovania nám oznámil, že bohužiaľ, rokovanie sa uskutočnilo bez nás.
Aj preto sme pánovi ministrovi Jozefovi Rážovi ml. zaslali list so žiadosťou o osobné stretnutie. Nateraz bez reakcie.
Bohužiaľ, dovtedy sa chodí s krčahom po vodu, kým sa nerozbije. Pán primátor Vysokých Tatier spoločne s pánmi poslancami sklamali našu dôveru, keď sa v tak kľúčovej záležitosti ani jeden z nich nepostavil na podporu občanov, hoči sľubovali niečo iné. Občania tak ostali v tejto kľúčovej situácii sami. Sme presvedčení, že volení zástupcovia občanov zradili ich dôveru, a keď sme získali dôkazy, ostali sme v šoku! Prečo? Čítajte ďalej…
Primátor vyjednal výhody pre… Štrbské Pleso?
Po tejto hroznej skúsenosti sme požiadali sme Mesto Vysoké Tatry o to, aby nám zaslalo zoznam termínov všetkých rokovaní, ktoré sa uskutočnili so spoločnosťou Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. a Železnice Slovenskej republiky v období od 01.01.2023 až ku dňu podania tejto žiadosti. Zároveň (ak existujú) žiadali sme o zaslanie zápisníc z týchto rokovaní.
Odpoveď samosprávy prišla v zákonom stanovenej lehote a zverejňujeme ju celú a nepozmenenú:
Mesto Vysoké Tatry po skončení každého predošlého kalendárneho roka už viac neuchováva informácie/harmonogram uplynutých pracovných stretnutí, rokovaní, formálnych či neformálnych dialógov, osobných, telefónnych či video konferencií a rovnako ani zápisníc z nich; samozrejme s výnimkou rokovaní kolektívneho orgánu či výborov mesta, z ktorých uchovávanie zápisníc vyplýva zo zákona. Avšak vo veci rokovaní so zástupcami organizačných zložiek ministerstva dopravy vieme potvrdiť, že od 01.01.2023 sa konala séria (hlavne) osobných a telefonických jednaní počnúc rokovaním s vtedajším ministrom dopravy p. Lančaričom (22.6.2023 v Starej Lesnej), rovnako aj s predstaviteľmi ZSSK, ŽSR aj zástupcami samospráv PSK (najmä z okresov Poprad a Kežmarok), a to vo viacerých termínoch a lokalitách (min. 3 x Vysoké Tatry, 2 x Bratislava, 1 x Stará Lesná), o čom svedčí jednak foto dokumentácia, príspevky na sociálnych sieťach a zároveň aj písomná komunikácia, ktorú Vám zasielame ako prílohu. Detailnejšími informáciami o minulých rokovaniach už bohužiaľ po uplynutej dobe nedisponujeme s výnimkou informácie o skupinovom telefonickom rokovaní, ktoré sa uskutočnilo dňa 28.04.2025 od 13:15. Keďže prebiehalo ako hromadný telefonát na hlasitom odposluchu pod záštitou ministerstva dopravy s pozvanými účastníkmi (zástupcoviaZSSK, ŽSR, mesta Vysoké Tatry a PSK), bohužiaľ nedisponujeme zápisnicou ani informáciou, či delegovaní zástupcovia ministerstva z tejto komunikácie na diaľku zápisnicu vyhotovili.
(Zdroj: Odpoveď na žiadosť o informácie z Mesta Vysoké Tatry zo dňa 07.05.2025, sp. zn. 6978/2025-2)
Podivné rokovanie
Poukazujeme osobitne na to, že telefonát prebiehal ako „telefonát na hlasitom odposluchu„. Ak by pán primátor Vysokých Tatier chcel mať občanov prítomných na rokovaní, stačilo zdvihnúť telefón a povedať – príďte na úrad. Zástupcovia z našej iniciatívy by sa na rokovanie do Starého Smokovca do 10 minút dostavili. Pán primátor však nevyvinul ani minimálnu snahu a jednoducho občanov hrubo zaviedol a oklamal.
Zároveň sme dodatočne dostali záznam z rokovania medzi Mestom Vysoké Tatry a Ministerstvom dopravy SR, ktorý pôvodne štátna tajomníčka zaslala mestu Vysoké Tatry. Hoci by sa dalo polemizovať, či tento dokument možno považovať za zápisnicu – vzhľadom na jeho formu a spracovanie – obsahuje autentické postoje zúčastnených predstaviteľov. Dokument sme získali na základe žiadosti o sprístupnenie informácií a považujeme ho preto za autentický.
Záznam z online rokovania s Ministerstvom dopravy SR z 28.04.2025:

V rámci tohto záznamu figuruje aj zaujímavá informácia o tom, čo v princípe vyrokovalo vedenie mesta Vysoké Tatry, zastúpené pánom primátorom Jozefom Štefaňákom vo veci rozvoja TEŽ vo Vysokých Tatrách. Ministerstvo uvádza, že výsledkom rokovania o rozvoji TEŽ vo Vysokých Tatrách, kde boli zástupcovia ZSSK, ŽSR, mesta Vysoké Tatry a PSK je, že sa nasadí súprava nových vlakov (ergo posilnia sa spoje) od júna 2025.
Zároveň však dôjde k vybudovaniu nového perónu na ŽST Štrbské Pleso, čo umožní posilnenie na ozubnicovej železnici na úseku Štrba – Štrbské Pleso o ďalších 12 vlakov.
20 rokov čakania na rekonštrukciu
Tatranci už pritom 20 rokov čakajú na rekonštrukciu železničnej stanice v Tatranskej Lomnici, ktoré bolo ešte v roku 2004 sľúbené vtedajším vedením železníc! A pán primátor Vysokých Tatier, paradoxne, namiesto toho, aby zastával záujmy mesta Vysoké Tatry a zasadzoval sa o rekonštrukciu práve stanice spomínanej mestskej časti sa uspokojí s tým, že no a čo, tak sa vybuduje nový perón na Štrbe a Štrbskom Plese, čiže absolútne mimo územia Mesta Vysoké Tatry!
Pravdou je, že vtedajšie vedenie po iniciovaní petície za záchranu motorového vlaku na úseku Studený Potok – Tatranská Lomnica prisľúbilo právnemu predchodcovi našej iniciatívy „okamžitú rekonštrukciu“ stanice v Tatranskej Lomnici počas vzájomného rokovania. Železnice vtedy nielenže svoje slovo nedodržali, ale stanica v Tatranskej Lomnic chátra do dnešného dňa.
Pre zachovanie objektivity sme sa pokúšali opakovane spojiť telefonicky aj s pánom primátorom Vysokých Tatier, avšak zakaždým mal obsadené. Žeby nás mal zablokovaných? Ktovie.
Aby sme to uviedli na pravú mieru, nie sme proti rekonštukcii ŽST Štrbské Pleso, nakoľko všetky stanice v Tatrách sú zanedbané. Sme však zásadne proti tomu, aby sa uprednostnila rekonštrukcia ŽST Štrbské Pleso pred rekonštrukciou ŽST Tatranská Lomnica. Ako sme už uviedli – rekonštrukcia stanice v Tatranskej Lomnici bola sľúbená ešte v roku 2004!
Čo z toho teda vyplýva?
Takže si to zrhňme a podčiarknime, čo všetko sa udialo:
- Primátor Vysokých Tatier inicioval na Ministerstve dopravy Slovenskej republiky problém s dopravou prostredníctvom električiek, kvôli preplnenosti
- Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky reagovalo na to tým, že zvýšilo cestovné na paušálnu sumu 4 € pre celé Vysoké Tatry
- Iniciatíva Vráťme život Tatrám vyvolala rokovanie, z ktorého ju pán primátor Jozef Štefaňák vylúčil. Zástupcov iniciatívy oklamal a premrhal šancu zastaviť drakonické zvýšenie cestovného.
- Štefaňák zároveň podporil a tým aj súhlasil so zvýšením cestovného výmenou za prísľub pridania ôsmich nových spojov počas letnej sezóny a vybudovanie nového perónu na ŽST Štrbské Pleso.
V tejto chvíli mestu Vysoké Tatry a jeho primátorovi nepomôže ani reputačná náplasť, ktorú má predstavovať produkt z dielne Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry – TatryCard. Jednoducho všetky informácie a dôkazy, ktoré máme, hovoria proti správaniu primátora.
Petíciu sme odovzdali
Naša Iniciatíva po tejto malej „Mníchovskej zrade“ sa rozhodla spustiť ďalšiu petíciu medzi občanmi celého Slovenska. V týchto dňoch sme ju predožili kompetentným na vyjadrenie sa a budeme vás o jej dôsledkoch informovať. Či už budú pozitívne, alebo negatívne, minimálne týmto vyjadrujeme náš občiansky postoj, ktorý jasne hovorí, že takto to asi nepôjde a že v našom meste musia chytiť občania opraty do rúk, aby sa reálne aj niečo zmenilo.
Nezlyhal iba primátor…
Áno, čítate správne. V celej tejto veci nezlyhal iba primátor Vysokých Tatier, ale aj všetci kompetentní zvolení zástupcovia samosprávy, vrátane členov poslaneckého zboru. Všetci poslanci sa rozhodli mlčať a verejne nepodporili občiansku snahu proti nezmyselnému zvyšovaniu cien a v boji nás nechali úplne samých.
Trochu sebakriticky priznávame, že sme nedokázali včas odsledovať medzirezortné pripomienkové konanie, ktoré vláda uskutočnila v skrátenom legislatívnom konaní. Bohužiaľ, vzhľadom na naše obmedzené kapacity sme presvedčení, že robíme maximum, čo dokážeme. V mnohých prípadoch suplujeme činnosti, ktoré by mala vykonávať funkčná samospráva.
Záverom dodáme, že vedenie mesta si možno myslelo, že im budeme robiť „užitočných hlupákov“ pri nepohodlných témach, no veľmi sa mýlili. Naša iniciatíva je tu pre Vás – občanov. My za naše aktivity neberieme primátorský plat, či poslanecké odmeny, práve naopak, vznikajú nám s našimi aktivitami veľké náklady. Neznamená to, že v občianskych otázkach skloníme hlavu a stiahneme sa do úzadia. Sme pripravení na spoluprácu s každým, no nestrpíme klamstvá ani zavádzanie verejnosti.