
Záverečný účet mesta bol schválený! S výhradami. Na zastupiteľstve mimo plán rokovania zastupiteľstiev pre tento rok ho schválil poslanecký zbor. O aké výhrady ide? Poďme sa na to spoločne pozrieť.
Podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov, § 16 ods. 12 návrh záverečného účtu obec a vyšší územný celok sú povinní prerokovať najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka. Podľa toho istého zákona má mestské zastupiteľstvo v súvislosti so záverečným účtom obce len dve možnosti – schváliť celoročné hospodárenie bez výhrad alebo s výhradami.
Zmätok na zasadnutí 26.6.2025
Materiál s názvom Záverečný účet zastupiteľstva za rok 2024 bol po prvýkrát predložený na rokovaní mestského zastupiteľstva dňa 26. júna 2025. K tejto téme sa rozvinula pomerne búrlivá diskusia, čo je zreteľne vidieť aj v zázname z nášho priameho prenosu zo zasadnutia.
Nakoniec to skončilo tak, že poslanci v hlasovaní neprijali záverečný účet mesta. Za hlasovali štyria poslanci, piati sa hlasovania zdržali. Tým sa však tatranské statky zmätky nekončili.
Ako hovorí zákon (vysvetlíme nižšie) zastupiteľstvo musí prijať záverečný účet obce najneskôr do 30.6. príslušného kalendárneho roka a to buď bez výhrad, alebo s výhradami. A tu nastal problém, pretože uvedené uznesenie nielenže nespĺňalo zákonom stanovené kritériá, ale ak by sa záverečný účet obce neprijal, došlo by opäť k porušeniu zákona. Priamo na zastupiteľstve v časti rozpočtu na to upozornil prednosta mestského úradu.
Na mieste je však legitímna otázka: prečo na chybu neupozornil pred hlasovaním nikto z prítomných zamestnancov mesta – ani samotný primátor – hoci práve oni by mali ovládať zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, ktorý patrí do ich pracovnej náplne? Rovnako sa pýtame, ako je možné, že si túto chybu nevšimli ani samotní poslanci, ktorí v danom bode hlasovali?
Reparát zastupiteľstva s výhradami
Ešte priamo na rokovaní mestského zastupiteľstva dňa 26.06.2025 sa poslanci s vedením mesta dohodli na tom, že sa pokúsia o schválenie záverečného účtu obce opakovane a to 30.06.2025, čiže o niekoľko dní neskôr, v posledný možný termín, ak by k tomu nedošlo naše mesto by opäť hrubo porušilo zákon.
Presuňme teda našu pozornosť na rokovanie zastupiteľstva dňa 30.06.2025. Záverečný účet bol schválený s výhradami. Pozmeňujúci poslanecký návrh podal PaedDr. Róbert Gálfy, pričom ho v skrátenej forme aj prečítal priamo na zasadnutí mestského zastupiteľstva. Zverejňujeme ho v takej podobe, v akej nám bol doručený mestom Vysoké Tatry na základe našej žiadosti.
Mestu Vysoké Tatry je vyčítané napríklad nezverejnenie a neposkytnutie dokumentácie k verejným obstarávaniam, projektovej dokumentácie k investičným akciám, ako aj nezverejnenie podkladov k výdavkom na odpady, zeleň, opravu a údržbu miestnych komunikácií. Ďalej v dokumente poslanec kritizuje nezverejnenie dokladov a podkladov k vyplateniu mimoriadnych odmien zamestnancom mestského úradu v celkovej výške približne 104 000 €, závažné nezrovnalosti v monitorovacích správach, ako aj podhodnotenie bežných príjmov a nadhodnotenie kapitálových výdavkov.
S týmito výhradami sa pritom stotožnili všetci prítomní poslanci, nakoľko všetci hlasovali za tento návrh a tak záverečný účet mesta bol schválený s výhradami. My zverejňujeme rovnako aj celý záverečný účet mesta za rok 2024.
Základom však je, že záverečný účet mesta bol schválený.
Mesto reaguje
Mesto Vysoké Tatry nám poskytlo k našej žiadosti o informácie aj vlastný komentár vo forme názoru k predmetnému poslaneckému návrhu. Tento komentár zverejňujeme v plnom znení, presne tak, ako nám ho doručil Ing. Juraj Ganzarčík, prednosta Mestského úradu. Považujeme ho za oficiálne vyjadrenie mesta Vysoké Tatry.
Nad rámec sprístupnenia informácie Vám dávam na vedomie, že v danom poslaneckom návrhu nie sú uvedené výhrady ani opatrenia k obsahu alebo rozsahu Záverečného účtu mesta Vysoké Tatry podľa § 16 ods. 5 Zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov č. 583/2004 Z. z. (ďalej len „Zákon o RPÚS“). Sú v ňom uvedené výhrady a k nim prislúchajúce opatrenia k obsahu a rozsahu (zo zákona nepovinnej) Monitorovacej správy. S rešpektom ku zákonnému právu vyjadriť akékoľvek výhrady ku Monitorovacej správe uvádzam, že obsah a rozsah Monitorovacích správ nevychádza zo subjektívnych predstáv členov poslaneckého zboru alebo štatutárnych orgánov obcí či miest, ale vychádza z Metodiky programového rozpočtovania Ministerstva financií SR a Manuálu pre tvorbu programových štruktúr na úrovni miestnej a regionálnej územnej samosprávy. Tento manuál je zároveň súčasťou trilógie dokumentov, ktoré boli vytvorené v súvislosti s implementáciou programového rozpočtovania na úrovni samosprávy, a to Zákonom o RPÚS. Zamestnanci mesta Vysoké Tatry spracovali dokumenty predložené Mestskému zastupiteľstvu dňa 30.06.2025 v úplnom súlade so všetkými uvedenými zákonnými aj podzákonnými normami, o čom svedčí aj Odborné stanovisko k Návrhu záverečného účtu mesta Vysoké Tatry za rok 2024 (viď prílohu Záverečný účet 2024, str. 97 – 102).
Poslanec Gálfy: Občania majú právo na komplexné informácie!
K uvedenému stanovisku mesta sme oslovili aj PaedDr. Róberta Gálfyho, predkladateľa dotknutého poslaneckého návrhu, so žiadosťou o reakciu. Jeho odpoveď zverejňujeme v plnom znení:
Pán prednosta Ing. Ganzarčík opäť argumentuje poukazovaním na metodiku, ktorú predsa nikto nerozporuje! Avšak nerozporuje ani skutočnosť, že monitorovacia správa je súčasťou záverečného účtu. Záverečný účet poskytuje čiastočne analytické informácie a je syntézou jedného čísla v položke na základe ktorého predsa poslanec MZ nemá možnosť objektívne posúdiť stav plnenia jednotlivých úloh Programového rozpočtu (jeho zostavenie je zo zákona povinnosťou mesta). Transparentnosť je základným pilierom samosprávy. Hoci zákon stanovuje minimálny rozsah informácií, ktoré majú byť zverejnené, princíp transparentnosti v samospráve vyžaduje ísť nad rámec tohto minima. Občania a ich volení zástupcovia majú predsa právo na komplexné informácie o tom, ako sa hospodári s ich peniazmi ! Alebo sa mýlim ..?
Ak monitorovacia správa neposkytuje relevantné a verifikovateľné údaje, stráca svoj zmysel ako nástroj riadenia a kontroly. Vyjadrenie pána prednostu síce formálne obhajuje súlad s legislatívou, avšak úplne ignoruje podstatu a opodstatnenosť výhrad poslancov. Naše výhrady nie sú zamerané na spochybňovanie zákona, ale na nedostatočnú transparentnosť a neposkytovanie potrebných informácií, ktoré sú základom pre výkon kontrolnej funkcie mestského zastupiteľstva a pre zabezpečenie zodpovedného a hospodárneho spravovania mesta.
Mám zato, že prijatie záverečného účtu s výhradami je zo strany poslancov jasným signálom, že volení zástupcovia mesta očakávajú nápravu nedostatkov a hlavne – komplexnejšie a transparentnejšie poskytovanie informácii v budúcnosti. Ignorovanie týchto požiadaviek by mohlo vážne narušiť dôveru občanov v činnosť mestského úradu.
Aktualizované 07.07.2025, 13:54 o vyjadrenie prednostu MsÚ:
O doplnenie vyjadrenia požiadal po publikovaní článku Ing. Juraj Ganzarčík.
Ak chcú občania a poslanci kontrolovať výdavky, nič im v tom nebráni. Na www.vysoketatry.sk v časti Samospráva, sekcia Transparentné mesto je zverejnených 1 951 faktúr, 604 objednávok a 409 zmlúv, a to len za rok 2024. Toľko strán nie je možné uvádzať v Monitorovacej správe, preto ich zverejňujeme na internete. Kto kráča s dobou, vie, že transparentné zverejňovanie je základným pilierom samosprávy už od roku 2011.
Náš právny názor
Na tomto mieste vyjadrujeme náš osobný právny názor, že uvedený postup samosprávy bol tak či onak v rozpore so zákonom. Mesto Vysoké Tatry síce zverejnilo návrh záverečného účtu mesta na úradnej tabuli v dostatočnom predstihu vo vzťahu k zasadnutiu mestského zastupiteľstva, ktoré bolo 26.6.2025, no to nestačí. Legislatívny proces, ktorý skončil uznesením dňa 26.06.2025, ktoré nebolo prijaté. V ten istý deň bolo navyše zvolané mimoriadne zasadnutie mestského zastupiteľstva, ktoré sa konalo 30. 06. 2025 mimo pôvodne plánovaného harmonogramu.
A tu nastáva problém. Mesto Vysoké Tatry nezvesilo pôvodný návrh a teda jednalo sa v priebehu niekoľkých dní dvakrát o tej istej veci. Zákon pritom jasne hovorí o tom, že pred schválením sa návrh záverečného účtu obce a návrh záverečného účtu vyššieho územného celku predkladá na verejnú diskusiu podľa osobitného predpisu (§ 16 ods. 7 zákona). A hoci išlo formálne o ten istý návrh, absentovala prítomnosť verejnej diskusie. Osobitným predpisom je v tomto prípade zákon o obecnom zriadení. Podľa nášho právneho názoru však verejnosť nebola do procesu tvorby tohto „staronového“ návrhu primerane zapojená.
Budeme to ďalej sledovať
Na záver zdôrazňujeme, že schválenie záverečného účtu s výhradami zaväzuje obecné zastupiteľstvo k prijatiu konkrétnych nápravných opatrení, ktoré boli následne formálne prijaté uznesením. My to samozrejme budeme ďalej sledovať. Z pohľadu verejnej kontroly nie je možné predložené výhrady bagatelizovať, pretože predstavujú jasný signál o potrebe zodpovedného hospodárenia a vyššej miery transparentnosti pri nakladaní s verejnými prostriedkami.