
S určitým znepokojením sme prijali výzvu, ktorú mesto Vysoké Tatry zverejnilo na sociálnych veciach vo veci participácie návrhov na prerozdelenie rozpočtu Vysoké Tatry na rok 2026. Výzva bola zverejnená dňa 27.08.2025 s tým, že prvé kolo rokovaní o rozpočte mesta – jednom z najdôležitejších dokumentov sa má uskutočniť už 4. septembra 2025 na finančnej komisii. Prakticky tak ostali iba 4 pracovné dni na podanie návrhov k rozpočtu.
Naša iniciatíva preto oslovila našich spolupracovníkov, ako aj širokú verejnosť a všetkým poslancom a v krátkom čase sa nám podarilo pripraviť materiál, ktorý veríme, že nie je konečný, avšak vzhľadom na krátkosť času a význam tohto dokumentu sme ho museli pripraviť. Ten sme následne zaslali vedeniu mesta Vysoké Tatry, ako aj poslancom.
Nespravodlivé prerozdelenie financií len podľa počtu obyvateľov
Podstatou tohto materiálu boli konkrétne pro-občianske návrhy, ale predovšetkým výhrada voči rozdeľovaniu finančných prostriedkov, podľa kľúča, ktorý mesto Vysoké Tatry zvolilo. Mesto Vysoké Tatry na sociálnych sieťach uviedlo nasledujúce financovanie podľa jednotlivých mestských výborov:
- Mestský výbor I. (Kravčák, Líška) – 603 obyvateľov – 73.624 eur
- Mestský výbor II. (Nedorostová, Jamnický) – 765 obyvateľov – 93.402 eur
- Mestský výbor III. (Jatiová, R. Gálfy) – 686 obyvateľov – 83.756 eur
- Mestský výbor IV. (Chodníček, Husovský, Košík, Schlaffer) – 1 689 obyvateľov – 206.218 eur
Vzhľadom na to, že nemôžeme súhlasiť s kľúčom prerozdeľovania finančných prostriedkov podľa jednotlivých mestských častí, budú naše návrhy všeobecné, týkajúce sa rôznych mestských častí. Máme za to, že rozdelenie finančných prostriedkov by malo zohľadňovať predovšetkým potreby mestských častí, infraštruktúru, majetok mesta v danej mestskej časti a ostatné kritériá určené napr. v zákone č. 138/1991 Zb. o majetku obcí a v súlade so zákonom č. 538/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v platnom znení.
Mesto Vysoké Tatry je unikátne tým, že sa skladá z viacerých roztrúsených mestských častí, ktoré nie sú prirodzene kompaktné ako bežné sídelné celky. Rozloha, geografické podmienky a infraštruktúrne náklady sú neporovnateľne odlišné od „štandardného“ mesta s jedným centrom a hustou zástavbou. Preto prerozdelenie len podľa počtu obyvateľov nereflektuje reálne potreby jednotlivých častí.
Prečo je to nespravodlivé?
Vzhľadom na horské prostredie a roztrúsenosť sídiel sú opravy ciest, chodníkov či zimná údržba násobne nákladnejšia. Niektoré časti majú dlhšie cestné úseky na jedného obyvateľa, čo spôsobuje vyššie náklady, ktoré nemôžu byť spravodlivo kryté iba na základe počtu trvalých obyvateľov. Zákon o obecnom zriadení (č. 369/1990 Zb.) aj zákon o rozpočtových pravidlách samospráv (č. 583/2004 Z. z.) ukladajú obci povinnosť hospodáriť účelne, efektívne a hospodárne. Automatické prerozdelenie len podľa počtu obyvateľov tieto kritériá nespĺňa, lebo by viedlo k nerovnováhe medzi reálnymi nákladmi a pridelenými prostriedkami.
Preto navrhujeme, aby medzi kritériá rozdeľovania finančných prostriedkov z rozpočtu mesta Vysoké Tatry boli nastavené inak – širšie. Mali by reflektovať veci ako počet návštevníkov, počet prenocovaní, infraštruktúrne zaťaženie a význam danej časti pre celé mesto a samozrejme v neposlednej rade aj počet obyvateľov. V rámci jedného mesta musia byť všetky mestské časti schopné plnohodnotne fungovať, bez ohľadu na to, koľko obyvateľov tam má trvalý pobyt.
Mechanické prerozdelenie by diskriminovalo menšie časti, ktoré však majú vysokú turistickú alebo infraštruktúrnu záťaž. Solidarita medzi časťami je nevyhnutná, inak sa niektoré stanú „permanentne podfinancovanými“.
Návrh kombinovaného (spravodlivejšieho) modelu
Namiesto jednoduchého delenia podľa počtu obyvateľov je vhodné uplatniť kombinovaný model pre prerozdelenie rozpočtu Vysoké Tatry, príkladmo uvádzame návrh, ktorý sa uplatňuje v moderných európskych samosprávach:
- 40 % podľa počtu obyvateľov,
- 30 % podľa intenzity cestovného ruchu a návštevnosti,
- 10 % podľa rozsahu infraštruktúry (km ciest, chodníkov, dĺžka sietí),
- 10 % podľa rozsahu investičného dlhu pre najzanedbávanejšie mestské časti – z historického hľadiska
- 10 % podľa spoločenského a kultúrneho významu danej časti.
Rozpočet mesta Vysoké Tatry nemožno prerozdeľovať výlučne podľa počtu obyvateľov a veľkostí mestských častí. Takýto model nereflektuje špecifické podmienky mesta, neplní zákonné požiadavky na hospodárnosť a ohrozoval by spravodlivé fungovanie jednotlivých častí. Kritériá musia byť širšie a zahŕňať turistickú záťaž, infraštruktúru, kultúrnu a spoločenskú funkciu, inak by bol systém nespravodlivý a kontraproduktívny.
Nami navrhovaný model by zabezpečil spravodlivejšie financie aj pre tie mestské časti, ktoré sú dlhodobo na základe nespravodlivého modelu podfinancované. Samozrejme o tomto prerozdelení je možné diskutovať a sme otvorení diskusii.
Participatívny rozpočet ako základ
Zároveň pripomíname, že jedným z predvolebných sľubov súčasného vedenia mesta bolo zavedenie participatívneho rozpočtu. Tento záväzok však nebol naplnený spôsobom, ktorý by zodpovedal skutočnej participácii občanov. Predložený postup nemožno nazývať participatívnym rozpočtom, ale skôr minimálnym otvorením priestoru pre pripomienky. Participatívny rozpočet má byť štandardom transparentnej komunikácie a spolupráce medzi občanmi a vedením mesta – štandardom, ktorý v našej samospráve dlhodobo absentuje.
Naším cieľom je preto nielen poukázať na konkrétne problémy, ale aj podporiť vytvorenie fungujúceho modelu spolupráce, kde budú občania skutočnými partnermi pri rozhodovaní o budúcnosti mesta Vysoké Tatry.
Autor predmetného návrhu: JUDr. Mgr. Peter Dzurilla, Dr.h.c., LL.M. ([email protected]), predseda Iniciatívy Vráťme život Tatrám