
O tom, že mestské zastupiteľstvo Vysoké Tatry vedome porušilo zákon sme už písali v tomto článku. Prečo sa tak stalo a kto nesie zodpovednosť? Na niektoré z uvedených otázok sa pokúsime odpovedať v nasledujúcom texte.
Všeobecne záväzné nariadenie o miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady (ďalej len VZN o odpadoch) má zo zákona povinnosť zohľadňovať reálne náklady na nakladanie s odpadom. Od roku 2021, resp. 2022 však túto povinnosť nereflektovalo. Aktuálne platné VZN o odpadoch bolo schválené ešte koncom roku 2020 a odvtedy sa výška poplatku za vývoz odpadu nemenila – napriek tomu, že reálne náklady medzičasom výrazne vzrástli.
Upozorňovali sme na to poslancov mestského zastupiteľstva, upozorňovali sme na to vedenie mesta. Trpezlivo. Stretávali sme sa, vysvetľovali, spísali petíciu. Nič z toho nepomohlo. Neostalo nám nič iné, ako podať podnet na prokuratúru, ktorý prokurátor preskúmal a dal nám za pravdu. zo sprievodného listu prokurátora vyberáme:
V postupe mesta Vysoké Tatry, ako správcu miestnych daní a miestnych poplatkov, bolo zistené porušenie zákona pri ustanovení výšky miestneho poplatku za komunálny odpad a drobný stavebný odpad a to ust. § 81 ods. 12 zákona o odpadoch v spojení s § 78 ods. 4 a § 83 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v tom, že mesto Vysoké Tatry, po zvýšení skutočných nákladov mesta na nakladanie s komunálnym odpadom a drobným stavebným odpadom za predchádzajúce obdobie, ktoré bolo mestu známe ešte v roku 2024, nariadením neustanovilo výšku poplatku za komunálny odpad a drobný stavebný odpad s účinnosťou k 01. januáru 2025 tak, aby platne ustanovená výška tohto miestneho poplatku vychádzala zo skutočných nákladov mesta na nakladanie s komunálnym odpadom a drobným stavebným odpadom.
V tejto chvíli sa preto nerozprávame len o právnom názore možného porušenia zákona. V zmysle zákona o prokuratúre (§ 20 a § 22 zákona) prokurátor vykonáva dozor nad doržiavaním zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov orgánmi verejnej správy. Čo z toho vyplýva?
Poslanecký zbor: „Prokurátorov list je iba právny názor“
Áno, dobre čítate, aj takéto tvrdenia o upozornení prokurátora sa objavili zo strany niektorých poslancov zastupiteľstva mesta Vysoké Tatry. Nedá sa na to povedať nič iné, než to, že je to holý nezmysel. Zákon jasne hovorí, že prokurátor je oprávnený podať orgánu verejnej správy upozornenie na účel odstránenia porušovania zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov, ku ktorému došlo v postupe orgánu verejnej správy pri vydávaní správnych aktov podľa § 21 ods. 1 písm. a) alebo jeho nečinnosťou.
Áno, objavujú sa najmä zo strany obštruujúcich poslancov a ich priaznivcov názory, že upozornenie prokurátora nemá váhu, pretože ide vraj „len o právny názor prokurátora“. Tak vážení – pozor! Takáto argumentácia nie je len nezodpovedná, ale priamo ohrozuje majetok nášho mesta.
Ak by mal poslanecký zbor aspoň základné právne povedomie, vedel by, že podľa § 29 ods. 8 zákona o prokuratúre má prokurátor v prípade nečinnosti zastupiteľstva právo podať žalobu na správny súd. Ak sa teda mestské zastupiteľstvo odmietne týmto upozornením zaoberať, vystavuje mesto riziku ďalších finančných škôd – vrátane reálnej možnosti prehratého súdneho sporu.
Pred súdom však nebude stáť pri správnej žalobe mestské zastupiteľstvo Vysoké Tatry ani poslanci, ktorí zneužili svoj poslanecký mandát, ale mesto Vysoké Tatry (ktoré má právnu subjektivitu) a náklady za súdny spor zaplatíme my všetci.
Ako k tomu vlastne došlo?
Posledné mestské zastupiteľstvo, kedy bolo VZN o odpadoch aj reálne prerokované sa uskutočnilo 30. októbra 2024. Vtedy bola k problematike Všeobecne záväzného nariadenia aj pomerne obšírna rozprava, ktorú si vieme nájsť v zápisnici zo zasadnutia mestského zastupiteľstva. (Kvôli prehľadnosti zverejňujeme iba dotknutú časť zápisnice).
Následne poslanci mestského zastupiteľstva pristúpili k hlasovaniu, ktoré bolo nasledujúce:
Z hlasovania je jasné, kto a ako sa postavil k návrhu VZN, ktoré bolo pôvodne predložené na rokovaní mestského zastupiteľstva. Keďže však návrh nebol prijatý, bolo nevyhnutné zvolať ďalšie zasadnutia zastupiteľstva. Tie sa mali konať 12. decembra a následne 16. decembra. Ani jedno z týchto rokovaní však nebolo uznášaniaschopné – poslanci sa jednoducho nedostavili v dostatočnom počte.
Uznášaniaschopné bolo až zasadnutie dňa 30. decembra 2024. V tom čase už ale nemalo zmysel predkladať návrh VZN, pretože z dôvodu zákonných lehôt pred a po jeho schválení by sa celý proces do konca roka nestihol. To sú jednoducho fakty, ktoré nemožno prehliadať.
A kto sa teda zastupiteľstiev nezúčastnil? Z verejne dostupných zdrojov na stránkach mesta Vysoké Tatry sa to dá pomerne jednoducho vyčítať.


„Politické obštrukcie“ nepatria do zastupiteľstva
Ak sa pozrieme do histórie zasadnutia mestských zastupiteľstiev mesta Vysoké Tatry, zistíme, že v decembri 2024 boli zvolané dohromady tri mestské zastupiteľstvá, pričom pri dvoch z nich cieľom bolo schváliť VZN o odpadoch. O tom sme písali trochu vyššie. Je však zrejmé, a prokurátor sa s tým stotožnil, že v danom prípade nešlo o bežné absencie, ale o účelovú politickú obštrukciu. Vo svojom upozornení prokurátora vyslovene uvádza:
Bolo zistené, že z dôvodu neúčasti rovnakej skupiny 5 poslancov, Mestské zastupiteľstvo mesta Vysoké Tatry nebolo spôsobilé rokovať a uznášať sa ani na zasadnutí zvolanom na deň 24.02.2025. Som tohto názoru, že hranice uplatňovania istej politickej obštrukcie na úrovni miestnej samosprávy by mali byť limitované tak, aby jej využívanie priamo nespôsobovalo nemožnosť obce a jej orgánov prijímať obligatórne rozhodnutia, najmä pokiaľ ich prijatie je zákonom časovo určené, resp. ohraničené.
Neobstojí ani výhovorka o zdravotnom stave piatich poslancov. Tí totiž mali možnosť a zároveň povinnosť konať vo veci VZN o odpadoch už na rokovaní v októbri 2024. Ako je zrejmé, ani vtedy VZN o odpadoch neschválili.
Ani marec nepriniesol zmenu. Mestské zastupiteľstvo Vysoké Tatry VZN neprijalo
Po našich trpezlivých vysvetľovaniach, opakovaných upozorneniach, nekonečných stretnutiach a nemalých bolestiach hlavy prišlo zasadnutie mestského zastupiteľstva dňa 27. marca 2025. Časť poslancov počas rokovania argumentovala, že potrebuje právny názor k navrhovanému VZN o odpadoch. My sme im predložili svoj právny názor s rozsiahlym odôvodnením – vysvetlili sme, že súčasný stav je v rozpore so zákonom a je potrebné ho bezodkladne zmeniť.
Kompletnú argumentáciu si môžete pozrieť vo videu zo zasadnutia alebo priamo v zápisnici mestského zastupiteľstva.
Zverejňujeme návrh VZN o odpadoch, ktorý bol prednesený na poslednom zasadnutí mestského zastupiteľstva. Podľa verejných vyjadrení primátora aj prednostu má byť tento istý návrh predmetom rokovania aj na nadchádzajúcom zasadnutí, kde sa bude prejednávať aj upozornenie prokurátora.
My sme sa návrhom VZN o odpadoch podrobne zaoberali a na základe našej analýzy sme nenašli žiadne ustanovenie, ktoré by zakladalo protiprávny stav. Samozrejme, ide o náš odborný právny názor, ktorý sme pripravení ďalej odôvodniť a diskutovať o ňom.
Každý má právo vytvoriť si svoj názor na toto VZN, preto ho zverejňujeme celé, tak ako je predkladané.
Trestná zodpovednosť poslancov mestského zastupiteľstva?
Ešte 30. apríla 2025 sme zverejnili list z Okresnej prokuratúry v Poprade, kde vyplýva podozrenie zo spáchania trestného činu porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku podľa § 237 Trestného zákona (áno, aj na to sme na rokovaniach upozornili).

Je samozrejmé, že Mestské zastupiteľstvo Vysoké Tatry a poslanci, ktorí pochybili si svoje zlyhanie nebudú chcieť priznať a to aj z dôvodu vyššie uvedeného prebiehajúceho vyšetrovania, pretože by sa de facto priznali k tomu, že konali vedome a úmyselne, čo je potenciálne priťažujúca okolnosť. Rovnako je samozrejmé, že budú neustále šíriť dezinformácie a hoaxy o „ich jedinej skutočnej pravde“. S tým sme zmierení.
Ak si však nezodpovední poslanci myslia, že sú nedotknuteľní, mýlia sa. Pomerne obšírne sa tejto téme venoval aj portál Právo pre ROPO a obce vo svojom článku na tému: Trestná zodpovednosť poslancov zastupiteľstiev. (Kto by mal záujem o prístup k celému článku, disponujeme tlačenou verziou k nahliadnutiu, stačí nám napísať.)
Poslanci zastupiteľstiev pre výkon svojej funkcie nemajú trestnoprávnu imunitu. Danie súhlasu s trestným stíhaním zo strany zastupiteľstva, ktorého sú členmi, rovnako nie je podmienkou ich trestného stíhania. Ústava SR sa trestnoprávnou alebo inou (napr. administratívnoprávnou) imunitou poslancov zastupiteľstiev nezaoberá. Prípadná trestná zodpovednosť osôb vo volených orgánoch územných samosprávnych celkov nie je žiadnym spôsobom vylúčená ani obmedzená. Každý verejný činiteľ nesie plnú právnu zodpovednosť za svoje rozhodnutia, vrátane možných následkov svojho konania či vedomej nečinnosti.
„Poslanci zastupiteľstva sa môžu dopustiť aj trestných činov, ktoré priamo nesúvisia s aktívnym hlasovaním, ale pri plnení iných úloh poslanca. Ide o prípady, keď poslanec nevykonáva svoju funkciu svedomito a v záujme obce či VÚC, k čomu sa zloženým sľubom zaviazal. Poslanec tak môže porušiť svoju povinnosť, z ktorej môže byť následne vyvodená trestnoprávna zodpovednosť. Najčastejšie poslanec prijme úplatok za spôsob, akým bude hlasovať v tej-ktorej veci. Ako príklad možno uviesť situáciu, keď poslanec dostane úplatok, aby zahlasoval za nezákonný prevod nehnuteľného majetku obce pre právnickú osobu, ktorá je s týmto poslancom spojená. Pôjde tak o trestný čin prijímania úplatku – to znamená, že ani nemusí dôjsť k samotnému hlasovaniu a tento čin jednotlivého poslanca bude trestný. Podľa § 25 ods. 4 zákona o obecnom zriadení má poslanec celú škálu možností, ktorými sa môže dopustiť páchania trestného činu. Môže ísť o marenie úlohy verejným činiteľom podľa § 327 Trestného zákona, napríklad pri výkone kontroly, na ktorej sa poslanec zastupiteľstva zúčastňuje, pri účasti poslanca v komisiách pre verejné obstarávanie, v komisiách na vyhodnocovanie výsledkov verejnej obchodnej súťaže a pod. Osobitne kvalifikovaného konania sa môže poslanec zastupiteľstva dopustiť ako zástupca obce/VÚC v pozícii štatutárneho orgánu právnických osôb založených obcou/VÚC, tzv. komunálnych obchodných spoločností.“ (Trestná zodpovednosť poslancov zastupiteľstiev, dostupné na: https://www.ropoaobce.sk/clanky/3929/trestna-zodpovednost-poslancov-zastupitelstiev, 15.06.2025)
Spamätajú sa?
Situácia v rámci orgánov mesta je natoľko vyhrotená, že dosiahnuť akékoľvek rozumné kompromisy pri prijímaní uznesení sa v týchto dňoch javí ako číra fikcia – akoby išlo o scenár zo science-fiction. No možno poslanci prekvapia. A možno nebude zastupiteľstvo opäť uznášania schopné. Možností je veľa. Za našu iniciatívu čakáme to najhoršie, avšak stále dúfame, že sa môže stať zázrak. Uvidíme na zastupiteľstve už 26.06.2025.